Hoe deel je een schoenenmagazijn optimaal in?

schoenenmagazijn

In een schoenenmagazijn kan het best wel onoverzichtelijk zijn. Ieder paar schoenen zit immers in een schoenendoos en is daardoor niet altijd even makkelijk te herkennen. Het optimaliseren van het magazijn van een schoenenwinkel is dan ook erg belangrijk. In deze blog geven wij drie tips die er voor zorgen dat het magazijn voortaan optimaal is ingericht.

1. Breng structuur aan

Dit lijkt een inkoppertje, maar toch is dit niet vanzelfsprekend voor de meeste schoenenwinkels. Heb jij alleen een fysieke winkel of run jij ook een webshop? Bij een webshop is het ook belangrijk om na te denken over het gehele proces van het orderpicken tot het verzenden. Zorg daarom dat er een logische stroom in het magazijn zijn. Eerst het verzamelen van de orders, vervolgens een route lopen om de schoenen uit de rekken te halen en vervolgens een aparte plek om de orders te verwerken en klaar te maken voor verzending. Door een gestructureerde route in het magazijn aan te brengen zorg je er niet alleen voor dat de werknemers gericht een route kunnen lopen, maar ook dat deze werknemers elkaar niet in de weg lopen. Iedereen legt immers dezelfde route af.

2. Werk met kleuren

Om het orderpicken in een schoenenmagazijn te optimaliseren is het slim om met kleuren te werken. Het menselijk brein kan kleuren namelijk veel beter en sneller onthouden dan alleen tekst. Als jij een groot magazijn hebt, is het dus verstandig om met gekleurde stellinglabels te werken. Zo kun je iedere kleur aan een bepaald merk koppelen, waardoor het voor het personeel in een oogopslag duidelijk is waar ze moeten zijn voor de schoenen van dat ene merk. Zo zorg je dat het werk voor de medewerkers eenvoudig en efficiënt wordt gemaakt.

3. Vraag het magazijnpersoneel om tips

Last but not least, vraag aan het personeel of zij nog opmerkingen hebben over het gehele proces in het magazijn. Zij werken hier namelijk iedere dag, dus het zou logisch zijn als zij tot inzichten komen die je als management niet direct zou hebben. Of dat nu gaat om iets kleins zoals het bestellen van blanco etiketten of iets groots zoals het ontbreken van een heftruck om snel pallets het magazijn in te krijgen. Iedere werknemer heeft wel zijn bedenkingen. Bovendien is het voor het magazijnpersoneel prettig om te weten dat hun mening ook gewaardeerd wordt, waardoor de medewerkerstevredenheid ook nog eens toeneemt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *